Gemiddelde klantscore 8,6
Ruim 7 jaar ervaring
Praktijk in Oudorp (Alkmaar)
Zhong gecertificeerd

Kniepijn

Heeft u last kniepijn? Acupunctuur helpt pijn in uw knie te verlichten én te verhelpen.

Lees verder

Knieklachten en pijn in de knie

Er zijn vele mogelijke oorzaken voor pijn in de knie bij buigen of traplopen. Symptomen waarvan je last kunt hebben: stijfheid van de knie, pijnklachten van de knie, bewegingsbeperkingen van de knie, artrose van de knie, reumatische aandoeningen van de knie, gewrichtsontsteking van de knie, slijmbeursontsteking van de knie, spieren/pezen pijnklachten van de knie, krachtvermindering van de knie, trillingen van de knie en kniekrampen.

Bij vrijwel alle gewrichts- en spieraandoeningen is er een verstoring in het evenwicht binnen het gewricht en/of de spieren. Acupunctuur kan helpen het evenwicht te herstellen en de pijn te verminderen. In veel gevallen kan acupunctuur de klacht verminderen of zelfs verhelpen.

Om de oorzaak te kunnen achterhalen is een goede diagnose nodig. Na het stellen van de juiste diagnose wordt een passend behandelplan opgesteld.

Wat te doen tegen kniepijn

Een aantal tips om zelf mee aan de slag te gaan:

Knie oefeningen

Voor het versterken van je knieën kun je veel oefeningen doen. Deze oefeningen zijn erop gericht om je kleine en grote spieren rond je knieën sterker te maken, je gewrichten goed uitgelijnd te houden en je botten te verstevigen. Een aantal voorbeelden zijn: squats, lunges, op- & afstappen, balansoefeningen, kikkersprongen maken.

Om kracht op te bouwen is het belangrijk deze oefeningen minimaal 4 of 5 keer per week ongeveer 30 minuten uit te voeren. Als het jouw klachten verergert stop er dan onmiddellijk mee en raadpleeg een arts of fysiotherapeut. Het is sowieso goed te weten welke oefeningen specifiek voor jou geschikt zijn.

Zwemmen

Zwemmen is een low-impact oefening voor zwakke knieën. Je kunt je gewrichten oefenen zonder dat er veel druk op staat. Daardoor is het ook heel geschikt voor mensen met artrose of voor hen die pijn hebben bij andere oefeningen. Het kan je stijfheid verminderen en je botten en spieren versterken. Ook hier geldt: check eerst welke slagen voor jou geschikt zijn.

Vitamine C

Vitamine C is belangrijk voor de vorming van collageen, waar het kniekraakbeen uit is opgebouwd. Collageen werkt als bindmiddel in het lichaam en zorgt voor stevigheid en elasticiteit. Daarom is het een belangrijk bestanddeel van bijvoorbeeld botten, pezen, bloedvaten en de huid.

  • Eet voldoende groente en fruit;
  • Neem een dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine C als supplement (max. 2000 mg per dag).

Calcium

Een tekort aan calcium kan leiden tot het dunner en brozer worden van botten. Calcium helpt tegen botontkalking op latere leeftijd en is nodig voor een goede werking van de zenuwen en spieren, de bloedstolling en het transport van andere mineralen in het lichaam.

  • Eet voldoende natuurlijke bronnen van calcium: melk(producten), groente, noten en peulvruchten.
  • Neem een dagelijkse aanbevolen hoeveelheid calcium als supplement.

Vitamine D

Het lichaam heeft vitamine D nodig voor stevige botten. Het zorgt ervoor dat calcium en fosfor uit voedsel goed worden opgenomen en worden vastgelegd in de botten tijdens de groei. Daarna is vitamine D nodig om botontkalking (osteoporose) zoveel mogelijk te beperken, en daarmee het risico van osteoporose op latere leeftijd te verminderen.

Vitamine D kan zelf door het lichaam worden gemaakt onder invloed van zonlicht. Daarom is het belangrijk om veel buiten te zijn. Daarnaast zit Vitamine D in vette vis zoals haring, zalm en makreel.

Gezond gewicht

Hoe meer het lichaam weegt, hoe harder de gewrichten moeten werken en hoe eerder overbelasting en slijtage voorkomt. Check je BMI om te weten of je een gezond gewicht hebt.

Afvallen doe je door minder calorieën in te nemen dat te verbruiken. Dus minder eten, meer bewegen.

Aanvullende tips

  • Vermijdt het om lang in dezelfde houding te zitten of staan;
  • Beperk het blootstellen aan extreme kou en vochtigheid;
  • Zorg voor een goede warming-up voordat je intensiever gaat bewegen;
  • Lopen en fietsen zijn prima oefeningen om je knieën te verstevigen;
  • Doe geen sporten waar je moet springen of plotseling moet starten, stoppen of draaien;
  • Stop met activiteiten die pijn doen aan je knieën;
  • Leer yogahoudingen die gericht zijn op het verstevigen van je knieën;
  • Stop met roken en/of drinken;
  • Draag goede schoenen, geen hoge hakken;
  • Eet niet te veel zout, dat kan leiden tot het verlies van calcium;
  • Drink voldoende om je kraakbeen soepel te houden.

Kniepijn onder knieschijf

Een van de meest voorkomende kniepijn is pijn rondom de knieschijf “Patello femoraal Syndroom”. Door irritatie tussen de knieschijf en het kniegewricht en bij het strekken en buigen van het been ontstaat deze vorm van kniepijn. Vaak ontstaat kniepijn door overbelasting van de knie tijdens het sporten of het werk. Kniepijn kan ook ontstaan door knieartrose vanwege ouderdom. Bij het ouder worden vermindert de kwaliteit en kwantiteit van het kraakbeen en ontstaat er artrose. Kleine stukjes kraakbeen raken los van het gewrichtsoppervlak en veroorzaken irritatie of ontsteking van het kniegewricht.

Acupunctuur bij knieklachten

Bij het stellen van de diagnose wordt er onderscheid gemaakt tussen acute en chronische klachten. Veelal hebben chronische knieklachten een onderliggende oorzaak van de Nier- en Leverenergie. De knieën vallen in de Chinese geneeskunde onder de Nierenergie. De Nierenergie zorgt voor sterke botten en voldoende kraakbeen. Leverbloed bevochtigt de pezen waardoor deze soepel blijven. Tevens is de Leverenergie verantwoordelijk voor de spiertonus, hetgeen ook van invloed is op de gewrichten. De Nierenergie neemt af met het ouder worden, en dat maakt dat chronische knieklachten (en gewrichtsklachten over het algemeen) meer voorkomen bij oudere mensen. Ook kan de Nierenergie uitgeput raken door langdurige overbelasting bij hard werken, of emoties/stress in combinatie met vaak een minder goed eet/leefpatroon. De Nierenergie is de basis voor alle andere orgaan-energieën, en daarmee komt dus ook de leverenergie meer onder druk te staan. Gevolg hiervan zijn meer stramme ledematen en meer kans op peesklachten door droogte. Door deze toenemende zwakte neemt dus ook de kans op blessures in de loop der jaren toe. De essentie bij Chinese Geneeskunde is dan dat er naast de acute klacht, ook de onderliggende zwaktes van de nier- en leverenergie worden gevoed. We bestrijden niet alleen symptomen, maar kijken naar het gehele plaatje..

Externe oorzaken knieklachten

Daarnaast kijken we bij het stellen van de diagnose naar aanwezige pathogenen. Daarbij wordt in de TCM onderscheid gemaakt tussen Wind, Koude, Damp en Hitte. Deze pathogenen veroorzaken “Bi-syndromen”. “Bi” betekent in het Mandarijns “stagnatie of blokkade”. Over het algemeen is er meestal sprake van een combinatie van meerdere pathogenen.

In het Nederlandse klimaat treffen we het meest de Wind-Koude-Damp variant aan. Wind zorgt voor een stagnatie van de circulatie van Qi, en een stagnatie van Qi veroorzaakt pijn. Koude vertraagt de Qi-stroom en stagneert eveneens de stroom van Bloed en Qi. Koude symptomen kenmerken zich door een duidelijk gefixeerde pijnplek, die minder pijnlijk wordt door de applicatie van warmte. De knie voelt kouder dan de rest van het lichaam. Wind symptomen kenmerken zich door het verplaatsende karakter ervan (dit zien we vaak bij reuma). Pijn door Damp (of Vocht) kenmerkt zich door een meer doffe pijn en een gevoel van zwaarte, er is dan vaak zwelling in de knie. Pijn door Hitte is uiteraard branderig, er is sprake van een ontstekingsreactie, de huid ziet rood en voelt warm aan.

Knieklachten kunnen beginnen met een invasie van Wind, Koude, Damp of Hitte met als onderliggende oorzaken een verminderd afweersysteem. Deze aanvankelijk acute klacht kan chronisch worden als het lichaam niet genoeg energie heeft om deze pathogenen eruit te werken. Met de behandeling worden naast het verdrijven van de pathogenen ook het afweersysteem versterkt. Het kan tevens nodig zijn om de Nier- en Leverenergie te voeden.

Blessures aan de knie

Bij blessures is er sprake van weefselschade door externe factoren. Een blessure hoeft niet alleen te ontstaan door een onmiddellijke en harde kracht van buitenaf, maar kan ook ontstaan over een langere periode door overbelasting of een verkeerde houding. De symptomen worden gekenmerkt door een combinatie van weefselschade en de poging van het lichaam om deze op te lossen. Kenmerkend is hier een locale stagnatie van Qi en Bloed. De essentie van de behandeling zal dan het herstellen van de beweging van Qi en Bloed zijn. Als een acute blessure langer dan 12 weken duurt dan is er vaak sprake van een andere verstorende factor die verholpen moet worden. Dat kan een gestagneerde lever-energie, locale bloedleegte of milt-energie leegte zijn. In dat geval is het van belang ook de onderliggende leegtes te voeden.

Acupunctuur in combinatie met Moxa-therapie

Naast de behandeling met acupunctuur maak ik vaak ook gebruik van Moxa-therapie om het Koudepathogeen te verdrijven.