Gemiddelde klantscore 8,6
Ruim 7 jaar ervaring
Praktijk in Oudorp (Alkmaar)
Zhong gecertificeerd

Tennisarm

Heeft u last van een tennisarm? Acupunctuur helpt pijn in uw elleboog te verlichten én te verhelpen.

Lees verder

Wat is een tennisarm?

Een tennisarm (of -elleboog) is een veelvoorkomende aandoening die gepaard gaat met pijn rond de elleboog. Deze aandoening behoort tot de groep van de RSI’s (Repetitive Strain Injury). Er zijn een aantal risicofactoren waardoor een tennisarm kan ontstaan:

  • Slijtage (degeneratie) van de pees. Bij het ouder worden vermindert de elasticiteit van de pees en wordt de kans op scheurtjes in de pees groter.
  • Verminderde kracht en lenigheid van de spier kunnen een pees-aandoening tot gevolg hebben.
  • Herhaalde bewegingen, waarbij de spieren in de onderarm steeds weer belast worden. Vaak ontstaat een tennisarm na herhaalde bewegingen bij dagelijkse activiteiten, zoals werk achter een beeldscherm met muis (muisarm), bij het schilderen, timmeren en ramen zemen.

Een tennisarm is een niet-bacteriële ontsteking van één of meerdere pezen die zich aan de spieren van de armen hechten. In sommige gevallen bevindt de ontsteking zich bij de aanhechtingsplaats van de onderarm.

Er zijn verschillende reguliere behandelingen voor een tennisarm, waaronder een injectie met steroïden, fysiotherapie, pijnstillers, versterkende spieroefeningen en braces. Geen van deze traditionele therapieën hebben bewezen en voldoende effectiviteit. Acupunctuur is veel doeltreffender bij de behandeling van een tennisarm.

Tennisarm behandelen

In de Chinese Geneeskunde wordt een tennisarm een “bi-syndroom” genoemd. Dit betekent dat er sprake is van een stagnatie van Qi en Bloed in het betreffende gebied. Stagnatie zorgt voor pijn. Met behulp van het zetten van naalden wordt de doorstroming van de meridianen gestimuleerd, met name de Dunne Darm meridiaan en de San-Jiao meridiaan. Vanwege een betere doorbloeding kan de elleboog beter genezen. Verder worden er punten geprikt die de pezen over het algemeen versterken. Vaak kan moxa-therapie ook helpen bij dit soort klachten. Warmte zorgt namelijk voor een vlottere beweging van Qi en Bloed. Mochten er onderliggende zwaktes zijn die zorgen voor een groter risico op pees- /spieraandoeningen, dan worden ook deze behandeld om te zorgen dat de klacht niet terug keert.

Via acupunctuur kunnen we dus:

  • de ontsteking remmen;
  • de pijn verzachten;
  • inwerken op andere locaties, zoals de nek, als de oorzaak zich daar situeert;
  • de pezen versterken.

Over het algemeen is het goed om een tennisarm de eerste paar weken 2 keer per week te behandelen. Daarna kan er aan de hand van de resultaten bepaald worden, hoe het afbouwschema eruit komt te zien.

Tennisarm oefeningen

Het is belangrijk om je dagelijkse activiteiten te blijven uitvoeren. Hierbij dien je de arm vrij te kunnen gebruiken. Het gebruik van extra hulpmiddelen zoals een polsband, spalk of mitella is af te raden. Door deze hulpmiddelen niet te gebruiken, blijft je arm los en blijven je spieren getraind. Wanneer er sprake is van pijn kun je een andere manier verzinnen om een handeling uit te voeren. Kies er in ieder geval niet voor om van hand te wisselen. Ga voorzichtig te werk en doe naast je dagelijkse bezigheden ook wat oefeningen. Voor de onderarmspieren zijn onderstaande oefeningen mogelijk. Ze versterken de spieren en zorgen voor voldoende flexibiliteit. De oefeningen kunnen ook worden gedaan om klachten te voorkomen:

Stretchen van de polsstrekkers

  • Laat de arm gestrekt iets voor het lichaam hangen. Draai de hand met de handpalm naar buiten.
  • Buig met de andere hand de pols (met de handpalm naar boven) totdat je rek voelt in de onderarm. Houdt deze stand 1 minuut vast.
  • Herhaal de oefening 8 keer verspreid over de dag.

Stretchen van de polsbuigers

  • Laat de arm gestrekt iets voor het lichaam hangen. Draai de handrug naar buiten.
  • Strek met de andere hand de pols (met de handrug naar boven) totdat je rek voelt in de onderarm. Doe deze oefening dagelijks 8 keer 1 minuut.

Knijpoefeningen

  • Neem een klein, zacht balletje (stressballetje) in de hand en knijp hier veelvuldig in.
  • Hou dit elke keer ongeveer 5 tellen vast.

Excentrische oefeningen polsstrekkers

  • Leg de arm op de rand van een tafel met de handpalm naar beneden, zodat de hand vrij naar beneden kan bewegen. Leg eventueel een handdoek onder de pols/onderarm.
  • Strek de pols (hand naar boven), pak een gewicht van een halve kilo vast en laat de hand in 3 tot 4 seconden naar beneden zakken. Voer de beweging rustig en goed gecontroleerd uit.
  • Beweeg de hand zonder gewicht weer naar boven. Verplaats het gewicht met de andere hand. Herhaal deze beweging in 3 series van 10 tot 20 herhalingen.

Als alternatief voor het gewicht kun je ook een elastische band gebruiken. Deze moet dan op spanning staan als de hand boven is. Ook hierbij geldt dat de andere hand de band strak moet trekken voor het vastpakken in de hoogste stand. Bij deze oefeningen mag je pijn voelen.

Deze oefening kun je ook met de handpalm naar boven gericht uitvoeren. De uitvoering gaat dan op dezelfde manier, alleen worden dan de polsbuigers getraind.

Draaien van de arm

  • Leg de arm op een tafel met de handpalm naar beneden gericht.
  • Maak met een touwtje een gewicht van een halve kilo aan de duim vast, waarbij het touw over de rug van de hand loopt. Ook hierbij kan een elastische band worden gebruikt.
  • Draai de hand nu in 3 tot 4 tellen om zodat de handpalm naar boven komt.
  • Beweeg de hand weer terug zonder het gewicht te heffen (gebruik hier weer de andere hand voor). Herhaal deze oefening 3 maal met 10 tot 20 herhalingen.

Het tegenovergestelde van deze oefening is met als uitgangshouding de handpalm naar boven. Het touw loopt nu ook over de handpalm naar de buitenzijde van de hand. Draai ook nu weer rustig zodat de handpalm naar beneden wijst.

Tennisarm en werken

Zorg ervoor dat de tennisarm goed genezen is voordat je weer volop aan het werk gaat. Wacht liever een week te lang met het belasten van de arm, dan dat je te vroeg begint. Een tennisarm is alleen te voorkomen door erop te letten dat je je arm goed gebruikt.

Tennisarm symptomen

De symptomen van een tennisarm zijn divers, doordat de aanhechting van de elleboog niet altijd op precies dezelfde plaats ontstoken raakt. Desondanks zijn er meer dan genoeg algemene symptomen te benoemen:

  • Een ontsteking doet altijd zeer; zo ook een tennisarm ontsteking. De pijn straalt uit van de zijkant van de elleboog uit naar de bovenarm, pols en hand;
  • Er is krachtverlies in de arm met de ontsteking. Het is voor tennisarm patiënten moeilijk om een stoel bovenhands vast te pakken. Soms is het krachtverlies zelfs zo erg dat de patiënt moeite heeft met eenvoudige taken zoals het vasthouden van een kopje. Voorwerpen verplaatsen is ook uit den boze;
  • Het volledig aanspannen of strekken van de elleboog kan zeer pijnlijk zijn;
  • Niet alleen de kracht, maar ook de coördinatie verdwijnt. Zelfs wanneer je arm nog wel sterk genoeg is om een handeling uit te voeren, kan gebrekkige coördinatie je parten gaan spelen.
  • Een ander symptoom is ochtendstijfheid in de arm. Wanneer ja wakker wordt voelt de arm bevroren aan. Als de arm enige tijd actief gebruikt wordt, kan deze weer wat meer.

Tennisarm symptomen zijn vervelend voor de patiënt, aangezien dit soort symptomen het leven van de patiënt flink kan ontregelen.

Tennisarm-brace

Je kunt een tennisarm-brace kopen om pijn te verminderen en het herstel van uw elleboog te bevorderen. Draag een tennisarm-brace tijdens het sporten om blessures te voorkomen of draag de brace om je elleboog optimaal te ondersteunen en ontlasten.

Tips tennisarm

  • Neem je tennisarm serieus
  • Maak een afspraak bij Wuxing acupunctuur
  • Doe je oefeningen
  • Zorg dat je tennisarm goed geneest
  • Gebruik je arm(en) op de juiste manier

Behandeling van de tennisarm met acupunctuur

Een tennisarm is goed te behandelen met acupunctuur, door middel van een effectieve pijnbehandeling volgens de Balansmethode van Dr. Tung. Daarbij maak ik gebruik van distale punten en richt ik me op de onderlinge relatie tussen meridianen en de spiegeling van het lichaam. Er worden minder punten gebruikt dan in TCM met zeer effectieve resultaten. De resultaten zijn verbluffend, en werken veelal binnen een heel kort tijdsbestek.

Tennisarm huisarts

Laat de huisarts je doorverwijzen naar Wuxing acupunctuur. Acupunctuur is bewezen de meest effectieve methode om van een tennisarm te genezen!